Un estudi de dialectologia catalana al segle XIX: les notes de Manuel Milà i Fontanals sobre el maonès

A cura de Francesc Bernat i Baltrons
Membres autors
Any
Pàgines
Col·lecció
Biblioteca Milà i Fontanals
Institut Menorquí d’Estudis i Publicacions de l’Abadia de Montserrat
978-84-8415-933-9

Manuel Milà i Fontanals (1818-1884) va recollir al llarg de la seva vida moltes notes inèdites sobre els nostres parlars amb l'objectiu de descriure el català parlat a la seva època, un projecte que restà inacabat i que constitueix el primer treball concebut amb voluntat científica per a la llengua catalana. L'objectiu d'aquest llibre és donar a conèixer els continguts i les característiques més destacables d'una petita part d'aquests papers: els referents a la fonètica i la morfologia del maonès. Com que es tracta de notes pensades únicament per a ús personal i no és possible fer-ne una edició crítica, la informació que contenen es presenta ordenada i comentada a fi de copsar-ne fàcilment les característiques principals. D'aquesta manera, les persones interessades pel parlar de Menorca podran entendre adequadament el valor d'aquests documents per al coneixement de la diacronia i la diatopia del català al segle XIX.

Francesc Bernat i Baltrons (Blanes, 1964) es va doctorar amb la tesi La fonètica dels parlars baleàrics segons les notes de Manuel Milà i Fontanals, Premi Lluís Nicolau d'Olwer 2004 al millor treball d'investigació en Filologia Catalana. Ha publicat nombrosos articles a revistes especialitzades i obres col·lectives . Actualment és professor de lingüística històrica i història social de la llengua catalana a la Universitat de Barcelona i a la Universitat Oberta de Catalunya.