"Textos matemàtics italians i catalans", Chiara Fragomeli

Sessió de lectura de textos medievals (ARDIT)
Data d'inici
14 desembre 2021, 01:00
Data de finalització
14 desembre 2021, 01:00

Universitat de Barcelona, edifici Josep Carner, Sala de Professors (5è pis)

A les 11 h

La setena sessió de lectura de textos medievals que organitza l'associació de doctorands ARDIT de la UB està dedicada a la lectura de textos matemàtics italians i catalans. La sessió serà a càrrec de Chiara Fragomeli, doctoranda del grup Sciència.cat, en el marc del qual prepara una tesi en cotutela entre la Universitat de Siena i la Universitat de Barcelona, dirigida per Pär Larson (OVI-CNR) i Lluís Cifuentes (UB). Actualment fa una estada de recerca al Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la UB (Secció de Literatura).

En aquesta sessió, presentarà els llibres d'àbac, tractats matemàtics escrits per mestres d’àbac, menestrals i comerciants que impartien docència de matemàtiques pràctiques. Aquests llibres, populars des del XIII i fins més enllà del XVI, representen els testimonis més interessants de la producció matemàtica. En la seva tesi, Fragomeli se centra en el lèxic en italià i català en els llibres d'àbac dels segles XIII-XV, que fins ara s'ha estudiat ben poc. L’anàlisi de les solucions lèxiques i gramaticals d'aquestes obres no literàries permet entendre com el llenguatge matemàtic va incidir en el desenvolupament d'aquestes dues llengües els primers segles i, alhora, explorar-ne les interrelacions en una època en què els contactes eren intensos.

La sessió serà presencial i també es podrà seguir en línia.

• Cartell
  • Enllaç per seguir la sessió en línia: https://ub-edu.zoom.us/j/99390433672