IV Jornada PROCAT: Atenció plena, oralitat i pronúncia

Mirades des del cos, la llengua i la literatura
Data d'inici
25 novembre 2022, 01:00
Data de finalització
25 novembre 2022, 01:00

Aula Capella, Facultat de Filologia i Comunicació, Universitat de Barcelona

Horari: 9:15 - 13:35 i 15:30-18:50

La IV Jornada PROCAT, Atenció plena, oralitat i pronúncia. Mirades des del cos, la llengua i la literatura, presenta una proposta dedicada a l’atenció plena com a mitjà transdisciplinari per millorar la llengua oral, tant des d’una mirada interior com exterior i amb un èmfasi especial en la corporeïtat, la pronúncia i la literatura. El grup d’innovació docent FONCAT i l’Aula de Literatura i Meditació del Departament de Filologia Catalana i Lingüística General de la UB proposen una jornada dividida en dues parts: a) bases teòriques i investigacions sobre l’atenció plena (al matí), i b) pràctiques diverses d’atenció plena (a la tarda). S’hi trobaran propostes de ioga, mindfulness, ATB i treball de l’olfacte conduïdes per experts en les matèries, i unes conferències de referents en l’atenció plena, que permetran comprendre el perquè de tot plegat.

Des de l’antiguitat, l’atenció plena i la mirada contemplativa s’han definit com la capacitat de percebre el món d’una manera poc habitual i s’ha parlat de la imaginació com un resultat derivat d’aquestes pràctiques. A més, l’observació interior ha estat utilitzada per grans pedagogs com Maria Montessori o Rufolf Steiner i s’ha considerat una eina per a l’alliberament personal i la transformació social. Actualment, les pràctiques de presència plena són una realitat (encara força minoritària) a les aules de tots els ensenyaments i han resultat ser un modulador clau del processament cognitiu: permeten arribar a noves maneres de percebre les matèries, a distingir petites diferències entre idees, a crear noves categories de pensament, a focalitzar el pensament i a processar millor la informació.