Eloi Bellés: "M'emporto una manera nova de veure el món"

L'Eloi Bellés, és de Vilada (Berguedà), i acaba enguany el grau en Filologia Catalana a la UB. Li hem demanat les seves impressions en el moment d'acabar la primera part dels seus estudis universitaris.

Per què vas triar d'estudiar Filologia Catalana a la UB?

Que fes Filologia —i que aquesta filologia fos la Catalana— és una cosa que, d’alguna o altra manera, tenia clar des que feia ESO. Ara, un cop has decidit de fer Filologia Catalana tens un ampli ventall de possibilitats. Jo, que sóc de Vilada i semblava clar que havia de baixar a viure a Barcelona, havia de triar entre la UB i la UAB. No em va costar gaire de triar perquè tothom qui coneixia que havia estudiat filologia a la UB me n’havia parlat tan bé que la decisió estava pràcticament presa. Ara per ara crec que és la millor decisió que podria haver pres, després de quatre anys a la UB i de conèixer gent de pràcticament totes les facultats de lletres del país.

De la formació rebuda, què en destacaries?

El grau està vehiculat a partir d’assignatures “de llengua” i assignatures “de literatura”, i sembla que t’hagis de pronunciar per una o altra banda com més aviat millor. Jo, que he fet una mica de tot, trobo especialment interessant les relacions entre els dos tipus d’assignatures. Per exemple, les (poques) assignatures de llengua antiga en relació amb les de literatura medieval. També destacaria molt especialment assignatures concretes que a la UB és l’únic lloc on es poden fer, com per exemple Crítica Textual o Edició i Anotació de Textos.

Què hi has trobat a faltar?

El que es troba més a faltar al grau és transversalitat en aquesta mena de divisió entre “llengua” i “literatura”. Jo no concebo una part sense l’altra, i el pla d’estudis ajuda poc a posar-ho en relació. És, per tant, la teva voluntat la que ho ha de fer possible. També faria falta un altre enfocament en els estudis literaris dels segles xix-xx, i donar més pes als clàssics medievals i contemporanis.

Quins plans tens per al futur immediat?

De moment m’ha agradat tant el grau que l’any que ve cursarà el Màster d’Estudis Avançats en Llengua i Literatura Catalanes, que és interuniveristari (UB-UAB). El Màster t’obliga a triar un itinerari de lingüística o de literatura, i com que no es pot fer un híbrid encara no he decidit quin dels dos itineraris faré.

Què t'emportes dels teus estudis?

Sens dubte, una manera nova de veure el món. A veure...expliquem-ho de manera que no sembli qui sap què. He estat de sort que he tingut una promoció que, en general, ha estat meravellosa i hem tingut molt bon rotllo entre nosaltres i amb els professors,  això s’ha notat a l’hora d’aprendre coses molt importants més enllà dels plans d’estudis i la bibliografia. Quan acabes una filologia, però, tens una manera nova de veure el món. Llegeixes qualsevol cosa anant intentant anar sempre un pas més enllà. Crec que la lliçó amb què em quedo és que no es fa de filòleg sinó que s’és filòleg.

Llegeix més opinions dels nostres estudiants.